sponsorship award of the Saxon Ministry of Fine Arts 2010


prize money of 10,000 euros

Verena Friedrich ↲ | TRANSDUCERS ↲

modular system

Köln, 2009

statements CYNETART jury


Sonia Cillari ↲

Seeking to mimic bioscientific processes, Friedrich plays with the ambiguity of transforming nature as a predominant concern in Western culture. Using the physical properties of the energy conversions and transmitting information of transducers, the strength of this work lies in its potential to unmask the cultural machinery related to a 'unique' technological interpretation of identity.

Werner Jauk↲

Transcending the semiotic notion of realities being created out of signs signifying aspects of reality, digital culture is first to have reached a stage on which the possibility exists to create any reality out of immaterial codes having no relation to certain aspects of reality ... despite simply using technological instruments and data to create realities. »Transducers« reflects a primarily technologically based assumption of reality: unique sounds are considered just being the technological representation of identity based on some analyzable aspects of humans, human life ... although it is to be perceived sensorily, »Transducers« makes aware that it deals just with a representation of data of life ... despite feeding the illusion of making (human) realities present it shows the restricted reality of having merely some kind of understanding of their construction. »Transducers« deconstructs the common belief in feasibility ... the illusion that synthesizing values of codes which where found through analysis before leads to comparable realities ...

This way »Transducers« is a remarkable critical counterpart to fashionable bio-code media-arts ...

Klaus Nicolai ↲

Der von Verena Friedrich entwickelte Dauerwandler beeindruckt zuerst durch seine stringente Qualität als physische Installation. Winzige, fast unsichtbare Haare bilden innerhalb von Glaszylindern elektrische Widerstände. Kein Haar gleicht in seinem elektrischen Widerstandswert dem anderen, unverwechselbar wie der genetische Code. Die Künstlerin lässt die eingespannten Haare auf Basis von medialen Transformationen ganz unterschiedlich klingen. Ein wunderbares Bild vom Spiel zwischen Naturgesetz und Individualität.

Marlon Barrios Solano ↲

In TRANDUCERS vermittelt Verena Friedrich eine Hybridität, die Elemente der Wissenschaft und der Kunst, des Biologischen und der Laborapparaturen verschmelzen lässt und in feinen Geräuschen zugleich die Leitfähigkeit zwischen Beiden als auch den strukturellen (molekularen) Unterscheidungsmoment der biologischen Gewebestruktur bejubelt. Elektrizität wird umgewandelt vom Biologischen..


Artist-in-Residence-grant of the Saxon Ministry of Science and the Fine Arts 2011


Anke Eckardt ↲ | ’ ! ’ ↲

sound sculpture

Berlin, 2009

statements CYNETART jury


Werner Jauk ↲

Normally we think in causality which is just an imagery emerging out of our body-environment-interaction. Digital culture or the creation of realities just by immaterial codes shows us the boarders of our body-based way of thinking. '!' deals with this empirically based data interpretation and economic way of data reduction of our perception. '!' lets us experience this way of constructivist perception, it makes us aware of our thinking in causality where maybe just parallel occurrences exist (Levy). Initiated by immediate sensory experience it makes us think about the inadequacy of the mechanistic paradigm in digital culture.

Klaus Nicolai ↲

Der Künstlerin gelingt es, Zusammenhänge zwischen unsichtbaren akustischen und sichtbaren physikalischen Ereignissen mit Hilfe von medialen Transformationen wahrnehmbar zu machen. Dabei bildet eine herbeigeführte, expressive Konvergenz in Form der Ausbreitung von Flüssigkeiten und Schallwellen zu einer ästhetisch überraschenden Überschreitung ins scheinbar Chaotische. Damit verweist die Versuchsanordnung auch auf das nur schwer oder kaum Beherrschbare oder Berechenbare auch in menschlicher Naturbeherrschung.

Marlon Barrios Solano ↲

Anke Eckardt, designs clever contingencies with simple subjective theatricality creating dramatic causal illusions that reflect our own cognitive apparatus back at us and remind us of Gregory Bateson's most famous phrase: The mind is the pattern which connects.


CYNETART award Dresdner Stiftung Kunst & Kultur der Ostsächsischen Sparkasse Dresden 2010


Jannis Urle Kilian Kreft ↲ | Post Mortem ↲

interactive installation

Frankfurt a. M., 2010

statements CYNETART jury


Klaus Nicolai ↲

Post Mortem spielt sehr anschaulich mit einem Phänomen, dass unsere Zivilisation fast gänzlich aus der Wahrnehmung sowie aus der Leichenentsorgung durch Verbrennung verdrängt hat: den Tod und die Auflösung des Leibes nach dem Sterben. Jannis Kreft benutzt eine rechteckige Projektionsfläche als Interface für den Zerfallsprozess zwischen dem Arm eines Users und dessen Ausstrahlung: Besucher können am eigenen Körperteil erfahren, wie die organischen Strukturen des eigenen Lebens im Prozess des Zerfalls, also nach dem Tod, erscheinen.

Werner Jauk ↲

Medienkunst beschäftigt sich mit den Implikationen der Wirklichkeits-Konstruktion durch die Interaktion eines technologisch extended body mit einer – durch diese Interaktionen – virtualisierte Umwelt. Post Mortem geht einen Schritt weiter und erweitert den Körper in den Bereich des Todes. Die Arbeit macht erfahrbar, was allgemein nicht vorstellbar ist (...). Sie erweitert die Machbarkeit über den Bereich des Lebens hinaus – zugleich erweitert sie allgemeine Moralvorstellungen aus der Sicht der Dinge und überschreitet die Grenzen eventorientierter Gallerien-Medien-Kunst in das Alltagsleben – besser: sie überschreitet die Grenzen zu dem, was aus dem Alltagsleben ausgeschlossen wird, was außerhalb der Grenzen liegt, was tabuisiert ist...


CYNETART award T-Systems Multimedia Solutions 2010


André and Michel Décosterd (Cod.Act) ↲ | Cycloïd-E ↲

sound sculpture

Lausanne/CH, 2009

statements CYNETART jury


Sonia Cillari ↲

The CYNETART 2010 award goes to »Cycloïd-E«, a work by the Swiss team COD.ACT, for its elegance in resembling 'the space of sound orbits'. This is a stunning kinetic sculpture tracing a cycloidal pendulum path, where metallic tubes equipped with sound sources and extremely fluid motions seem to replace the laws of gravitational physics by a material condition of being alive, active. The horizontal segments of the cycloidal pendulum resonate in space according to their rotations.

Werner Jauk ↲

»Cycloïd-E« shows that even gravity is to be transcended in coded reality. Seeing the installation, the mighty construction and its movements leads the focus of cognitive perception to this basic physical dimension – the use of sound for making the installation audible is due to the (relative) independence of sound and gravity ... where the motion makes a space of orbits visible its sound leaves the restrictions of a gravity-based space perception and creates a dynamic auditory space – which McLuhan even in the sixties assumed to be an adequate imagery of data-based communication – at he same time the installation is highly immersive: the sound is perceived bodily following the approach of acousmatic music according to which the listener is a hearing participant body.

Klaus Nicolai ↲

Cycloïd-E verbindet die optischen Dimensionen einer dreigliedrigen, horizontal universal-dynamischen Installation mit einer ebenso universalen Klang-Raum-Komposition, wobei die visuelle Formendynamik der Installation x-dimensionalen Klangräumen (Parameter Richtung Geschwindigkeit, Klangqualität usw.) in der Ausbreitung von Schallwellen entspricht. Ein herausragendes künstlerisches Werk im Sinne von komplexen integralen Gestalt- und Kompositionsprozessen. Ein aperspektivischer (Jean Gebser) Tanz der Phänomene auf Basis komplexer digitaler Steuerungstechniken.

Marlon Barrios Solano ↲

»Cycloïd-E« is a dancing sound or a sounding dance sculpture that articulates emergent resonance with motion trajectories, performing new dimensions of the robotic or kinetic sculpture sensorium with surprising hypnotic reconfigurations of otherworldly polymorphic harmony and eerie sentience.




Premise:

1.) Instead of just understanding an art work they attempt to notice the quality of the (immediate) perception of an artistic experiment, at least an epistemological method.
2.) They bring into focus an interpretation based on the theory of media-arts ... according to one dominant focus of the TMA – which this institution carries over from the historical background of Hellerau into the future of digital culture – they focus on the body and its specific way of perception / construction of reality in an immaterial digital culture – it is remarkable that in addition to visualization all works deal with sonification – maybe the formalization of some kind of an alternative thinking – an adequate bodily approach to digital realities.